..::sekapur sireh::...


Selamat Datang Ke TeratakIndah.blogspot...
Penggantara diruangan maya dengan dunia sebenar. Semuanya dihujung jari anda. Disampaikan dengan penulisan yang mudah sesuai disemua peringkat. Teratakindah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.






Info@teratakindah

...

Tuesday, December 14, 2010

Shisha vs Rokok

gambar: dari mr.google

Assalamuaikum semua blogger.. Harap semua sihat-sihat hendaknya.. entry kalinie bukan la bermaksud melarang sesuatu tetapi ianya suatu pengkongsian sihat tentang gejala Shisha.. Sekarang ni budaya Shisha mula mendapat tenpat di restoran2 Arab dan ianya mula diterima di restoran2 mamak dan melayu..

Shisha pada umum nya berasal dari Arab dan Mesir yang digunakan oleh mereka sebagai rokok walaupun cara penyediaannya berbeza dari rokok sebenar. Walaupun ianya tidak mempunyai tembakau tetapi shisha menggunakan arang sebagai pengganti tembakau.. Asap yang terhasil akan melalui air(ais) sebelum keluar sebagai asap yang disedut.

Mitos mengatakan Shihsa ini selamat kerana tiada tembakau.. betul ke?? Teratakindah cuba mengupas dakwaan tersebut.. Sepertimana yang kita sedia maklum setiap benda yang berasap yang disebabkan sesuatu pembakaran akan menghasilkan Tar. Tidak hiraulah ialah dari tembakau ataupun arang..

Air yang terdapat pada Tabung Shisha itu sendiri dikatakan sebagai penapis asap dan tar untuk menghasilkan asap yang bersih. Betul ke?? Tunjukkan dalil2 sahih tu kalau benar ianya bersih dari Tar jika melalui air.. Asap tetap asap walaupun melaui air dan sebagainya.

Mengikut cebisan artikal Arab News mengatakan dari Saudi Medical Journal of the Armed Forces, Riyadh membuktikan bahawa shisha sama bahaya dengan rokok dan ianya menjadi punca utama kematian dunia..

Mengikut kajian juga Shisha boleh menyebabkan dengupan jantung menjadi laju, tekanan darah serta gangguan fungsi paru-paru. Lebih menyedihkan kini Shisha makin mendapat tempat dikalangan pelajar.. yang kononnya shisha sebagai dessert yang tidak membahayakan. Ingatkan rokok dan shisha penyebab kematian dunia. Sayanglah paru-paru anda.. kasihanlah mangsa-mangsa yang terhidu asap dari anda..

4 comments:

muny lily said...

cik x pnh tau psl menda ni sblom ni..tau psl shisha ni pon lps abg cik bwk menda alah 2 blik kt msia...err..best ke??

LynnAiza said...

memang tak bkenan tgok org ber-shisha nii..buruk bonar haaa..

anamizu said...

berkepol-kepol asapnye..
pheww~~

Cayril Ikhwan said...

kat umah aku ada satu sisha..pakci aku bawak balik dari lebanon..layan tuh nak nak perisa strawbwry