..::sekapur sireh::...


Selamat Datang Ke TeratakIndah.blogspot...
Penggantara diruangan maya dengan dunia sebenar. Semuanya dihujung jari anda. Disampaikan dengan penulisan yang mudah sesuai disemua peringkat. Teratakindah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.






Info@teratakindah

...

Wednesday, December 1, 2010

Mozilla Firefox vs Google Chrome


Suatu ketika dulu penggunaan Internet Explorer sebagai web browser utama telah mendapat persainan sihat apabila Mozilla Firefox mula mempelopori dunia web sebagai pengantara internet yang pantas dan mudah dikendalikan. Mungkin info ni ramai yang dah tahu tapi teratakindah sekadar ingin berkongsi kepada yg masih terpinga2 dengan web browser terpantas dan mudah.

Teratakindah pernah bertanya kepada rakan photoshoot merangkap penasihat IT, Mr Cayril tentang kelemahan yang sering melanda Mozilla Firefox ni.. Kadang-kadang Mozilla Firefox hank dan terpaksa restart untuk meneruskan blogwalking dan sebagainya.. Kami jg terjumpa fomula baru dalam ber blogwalking yang selamat dan pantas iaitu dengan penggunaan web browser Google Chrome.

Proses pengujian keatas broser tersebut menemukan sesuatu yang menakjubkan dengan mengambil masa kurang dari sesaat untuk membuka web atau blog berbannding 7 hingga 8 saat dengan penggunaan Mozilla Firefox. Walaupun Browser yang agak simple tapi ianya suatu yang baik untuk berblogwalking yang berkesan.

Kemudian teratakindah mencuba membuka 10 web/blog dalam tab yang berbeza suatu masa, Firefox mengambil 132MB berbanding Chrome yang mampu menjangkau sebesar 230MB memori dalam sesuatu masa.

Pendapat teratakindah Google Chrome suatu web browser yang selamat dan lebih berkesan bagi blogger-blogger tegar yang saban hari berblogwalking. Dunia IT yang semakin menjadi keperluan memesatkan lagi jaringan perhubungan jalur lebar tanpa sepadan...



download Google Chrome


5 comments:

Mashe said...

sy pgguna google chrome! cewah! belagak sat. sebelum nih pakai mozila. mozila pon ada kelebihan gak.. cam add-on dia tuh. kalo nak download video kat utube senang.
tapi, kelemahan mozila tuh la...
bila bukak new tab bnyk2 mula stuck x tentu hala.. menyamah btoi..

*google chore, loading cepat!

Mashe said...

*menyampah*

Teratakindah said...

kalo download sesuai sesuai pakai mozilla...betul tu mozilla ade add-on senang..

LynnAiza said...

memang sukaaaaa sngt guna chrome!tak byk masalah..lancar jee..=)

Cayril Ikhwan said...

huhu,,memang best ar bro jalan blog pakai chrome nie