..::sekapur sireh::...


Selamat Datang Ke TeratakIndah.blogspot...
Penggantara diruangan maya dengan dunia sebenar. Semuanya dihujung jari anda. Disampaikan dengan penulisan yang mudah sesuai disemua peringkat. Teratakindah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.






Info@teratakindah

...

Wednesday, April 20, 2011

"Kerusi" Terbesar didunia... Mercu baru Cape Town..





Assalamualaikum semua... hmm berkisahkan tentang reka bentuk banggunan hinggalah kepada ketinggian banggunan dan keluasan tapak banggunan, tak tercapai akal kita berbanding mereka dibarat.. Bermacam2 rekaan unik diperjudikan sebagai model tarikan dunia..

Terbaru di Cape Town, Afrika Selatan menggemparkan engineer2 dunia apabila berjaya mencipta banggunan komesial berbentuk kerusi ditengah-tengah kerancakan pembangunan dibandar tersebut.. wow hebat betul arkitek dari Belanda yg telah mencipta reka bentuk tersebut..

Banggunan yang diberi nama " Oyes Chair" ini merupakan sebuah projek amal dari sebuah perusaan Kerusi dan Majalah AIT.. Hmm agak pelikkan kenapa dikatakan projek amal??? sebenarnya Seratus arkitek dan design interior di seluruh Eropah dikumpulkan untuk mereka kerusi baru.Kerusi-kerusi tersebut akan dipamerkan dalam bentuk road show
di AIT-arkitektur Hamburg, Munich, Rhine-Westphalia Utara, Stuttgart dan Rotterdam. Hasil lelong kerusi-kerusi ini akan digunakan untuk membiayai pembangunan Bangunan "OYES Chair" di kota Langa, Cape Town, Afrika Selatan.


Banggunan setinggi 760m ini dengan keluasan 800 000m persegi ini mencatatkan banggunan terluas didunia... dan berkemungkinan mencatatkan banggunan ke-2 tertinggi selepas Burj Dubai (buat masa sekarang). Banggunan unik ini juga menempatkan kemudahan seperti Hotel, Apertment, Panggung wayang, Muzium, Pusat Sukan, Padang bola sepak dan pelbagai lagi pusat hiburan..



Sangat hebat!!!! wow Afrika Selatan pun bileh bina banggunan unik nie...apa lagi bangun la rakyat Malaysia..kita buat sebijik lagi..wahaha tapi amik reka bentuk lain plak..reka bentuk meja ke, kasut ke...wahaha...xpe xpyh membazir k...


8 comments:

ati shariffuddin said...

fuhh.. da menara bekemba, nk bgunan tggi cam kt arab saudi.. skrg kerusi pulak....
yg msti ade pusat hiburan... haha~ rse2 mcm nk kene runtuh la tu.. aduss

farhanaafri said...

wow..!!

Nur Hawa Mohd Zin said...

seyes ke ada ni...besau giler

Teratakindah said...

menarikkan??? hmm tp xtau la betul ke x?? atau sekadar photoshop jer...kalo mmg wujud, tahniah la kepada mereka..

nuralynZAKREE said...

betui ka nihh ? hermmm .. :)

Teratakindah said...

hmm ntah le...

Far8 budak baik said...

waaaaa..betol ke ni??

Teratakindah said...

hmm..katenye btl sbb info dari blogger luar..cume dah siap ke x,xtau laa...