..::sekapur sireh::...


Selamat Datang Ke TeratakIndah.blogspot...
Penggantara diruangan maya dengan dunia sebenar. Semuanya dihujung jari anda. Disampaikan dengan penulisan yang mudah sesuai disemua peringkat. Teratakindah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.






Info@teratakindah

...

Sunday, January 11, 2009

Seminggu Bergelar Guru

Assalamualaikum...hmm diam xdiam dah seminggu saya bergelar guru wahaupun hanya guru sandaran.. Macam2 gelaran guru dilabelkan oleh golongan cerdik pandai..contohnya guru ibarat lilin, guru umpama bulan dan sebagainya..

Seminggu saya bergelar guru macam2 saya belajar..bkn senang profesion sebagai guru ni.. Kalau dari sekolah rendah masih boleh dianggap awl pembentukan sahsiah diri pelajar2.. Tapi bila sudah masuk kealam menengah, bukan masa untuk pembentukan lagi.. sbb itu lah pelajar menjadi kurang hajar, tidak hormat guru dan sebagainya.. ini kerana mungkin didikan awal yg tidak menekankan aspek sahsiah pelajar2 yg akhirnya menjadi impak kepada pelajar itu sendiri bila kealam menengah..

Lenturlah buluh dari rebungnya....itu lah ayat azimat buat tenaga pengajar diperingkat rendah yg menjadi teras mereka untuk berusaha membentuk sahsiah pelajar... di sekolah saya di tempatkan mengajar mata pelajaran pendidikan seni dan kemahiran hidup.. pemerhatian saya selama seminggu menunjukkan masalah sahsiah diri sangat rendah..

Mungkinkah tindakan guru yg terlampau mendesak dan terlampau garang menyebabkan gejala nie menular?? entah la..janji jgn kacau saya sudah lah.. niat saya bukan ingin membuka pekung didada tapi sebaliknya ingin dibuat sebagai pedoman guru2 agar lebih berhati-hati..

murid2 nie ibarat kerak nasi..buh air akhirnya lembut jgk..Jangan sesekali kekerasan yg tidak terkawal menjadi senjata untuk tangani gejala nie..ingat yer,kite pernah jadi pelajar..sudah tentu guru yg sporting akan jadi guru idaman kita atau guru fav. kite... tapi harus diingat kelembutan ada hadnya jgn sampai pelajar pijak kepada.. sesi pertama saya menekan kan soal disiplin dan pada masa yg sama saya akan anggap mereka adik2 saya..

Sesiapa yg memilih profesion guru nie harus sentiasa peka bukan PEKAK!! so far saya syukur sbb student2 saya semua dgr cakap saya..hinggakan pernah megadu yg pihak disiplin sekolah terlampau extream sehinggakan pelajar pernah ditampar...bagi saya ini bukan cara yg efektif tapi negatif yg boleh menjatuhkan repotasi diri sendiri sebagai sorang pendidik... pernah saya melihat guru menampar sorang pelajar sbb datang lambat..pelajar tu pun kuang hajar...tapi isu tampar nie melibatkan organ sensitif yg menyalahi undang2..mane bleh tampar pelajar!! rotan je..10 kali pun xpe.. k ar pe yg saya dapat rumuskan disini, guru memainkan banyak peranan dlm membentuk insan yg berguna 1 masa nanti..jadi, pesanan kepada guru khususnya sekolah tempat saya mengajar sama2 kita pikul tangjwb nie.. k cow

5 comments:

IxoRa said...

CIKGU............CIKGU !!!

Cikgu, apa kabar?
Saya anak murid baru nak blajar, klu salah tlg tunjuk ajar... :P

susu said...

salam..
setiap ilmu yg ingin d sampaikn..jgn lupa selitkn hal2 agama..ramai remaja skrg ni..kurang pendidikan agama..n yg tahu agama tp xdpt kefahaman yg betul..sbb 2 la ramai remaja yg sosial..dia x dberi pendidikan yg sepenuhnya..
contohnya..cikgu hanya bgtau tajuk yg akan masuk dlm periksa..n diharuskn baca yg 2 sahaja..apa sume ini..xkn hanya mengafal, tp x memahami n mgamalkn..ni la masalah GURU skrg..terlalu ambil mdah dlm semua pkara..skrg ni pn ibu bapa lbih suka serahkn semua pd guru..dan guru plak terlalu ambil ringan hal ni..sbb 2 la terjadinya sosial d kalangn remaja..
tanggungjawab guru sgt berat n sgt penting..
murid2 d ibaratkn sprti anak2..
anak2 haruslah dbesarkn dgn ilmu di dunia dan di akhirat..
jika kita pentingkn akhirat, maka kita akn dapat keuntungan di dunia..tetapi, jika kita pentingkn dunia..kita akn rugi d akhirat kelak..renung2knlah..
wsalam...

m.nasri said...

hehe hmm arini cikgu nak ajar cara2 makan yg betul..mula2 nganga mulut... ok pelajaran seterusnya kite sambung esok k...

hana said...

salam cekgu ensem...
nak tanyer cket..
camne awk mohon jd gekgu sandaran erk?
cam nak try gak jer....
mtk tlg terangkan plisss....
thanx..

m.nasri said...

hmm senang je..gi pejabat pelajaran daerah (kalo PPD Gombak kat slayang mall) pastu mintak borang Guru Sandaran Siswazah Xterlatih.. hmm pastu mane yg berkenan di panggil interview.. tapi stahun skali je kalo xsilap..gi je ar tanye..skang nie guru kekurangan sgt2.saye terpaksa mengajar 3subjek tau..pening pale pecah otak..tapi enjoy sgt2!!!