..::sekapur sireh::...


Selamat Datang Ke TeratakIndah.blogspot...
Penggantara diruangan maya dengan dunia sebenar. Semuanya dihujung jari anda. Disampaikan dengan penulisan yang mudah sesuai disemua peringkat. Teratakindah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.






Info@teratakindah

...

Tuesday, March 1, 2011

Berapa Harga Bumi???? juta?billion?trilion?


Satu lagi provokasi barat yang agaknya dah xtau benda hendak dikaji..heehe terbaru mereka mengandaikan nilai planet2 di angkasa.. Mungkinkah ini sebagai sentiment meraih plublisiti dunia.. huuhhh ok la jom kita tengok berapa harga bumi tempat kita berpijak nie..hehe sape ada duit lebih bleh la beli planet2 lain buat penempatan baru..wahaha

pic dari mr google

LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Seorang saintis telah mencipta formula untuk menilai harga planet Bumi dan dia menetapkan Bumi berharga 3,000 trilion (RM14,844 trilion), lapor sebuah akhbar semalam.

Saintis berkenaan yang bertugas di Universiti California-Santa Cruz, Greg Laughlin, membuat pengiraan itu berdasarkan faktor usia Bumi, saiz, suhu jisim dan beberapa statistik penting yang lain.

Dia mendapati Bumi adalah planet termahal berbanding planet-planet lain di cakerawala.

Cruz mencipta formula tersebut untuk menetapkan nilai planet-planet yang ditemui oleh kapal angkasa Kepler berharga £600 juta (RM2.9 bilion) milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA).

"Saya percaya selama ini sukar untuk kita membayangkan nilai sesuatu planet terutamanya planet- planet yang menyerupai Bumi," katanya pada minggu lalu.

"Justeru, saya mencipta formula metrik ini supaya mudah untuk saya membuat penilaian sama ada sesuatu planet itu berharga atau sebaliknya," tambah Cruz.

Menurutnya, terdapat sekitar 1,235 planet di alam semesta dengan Marikh bernilai sekitar £10,000 (RM49,500), Zuhrah pula cuma 1 penny (RM0.04). - Akhbar Kosmo edisi 1/03/11

Lelong! lelong!!! sape nak beli kumpul duit k..hehehe....

2 comments:

ati shariffuddin said...

1 penny utk zuhrah sbb useless kah? ape la org putih merepek ni

Teratakindah said...

lat london 1 penny nak beli gula2 pun xlepas...ini bleh bleh planet tuuu..