..::sekapur sireh::...


Selamat Datang Ke TeratakIndah.blogspot...
Penggantara diruangan maya dengan dunia sebenar. Semuanya dihujung jari anda. Disampaikan dengan penulisan yang mudah sesuai disemua peringkat. Teratakindah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.






Info@teratakindah

...

Monday, July 12, 2010

Good bye World Cup 2010



JOHANNESBURG, AFRIKA SELATAN-12 JULY: Bahang piala dunia 2010 telah ke kemuncaknya. Sebulan beraksi merakamkan suka-duka dalam merebut kejuaraan piala dunia. Suatu kejutan diluar dugaan ditunjukkan dalam piala dunia kali ini dengan kebangkitan kuasa-kuasa kecil dan kemerosotan pasukan gah yang lazimnya digeruni. Tidak kurang hebat dari segi pengadilan sedikit sebanyak mengundang kontroversi dan tercalarnya repotasi sistem pengadilan Piala Dunia kali ini. Fenomina piala dunia versi Afrika Selatan menyaksikan banyak muka-muka baru pasukan-pasukan pilihan menenggelamkan nama-nama besar dunia seperti W.Rooney, C.Ronaldo, Kaka dan Messi yang menunjukkan aksi hambar mereka.


Shakira: menyanyikan lagu tema worldcup 2010 (konsert penutup)

Final piala dunia kali ini melibatkan sepanyol bertemu Belanda yang menyaksikan kedua-dua pasukan yang tidak pernah menjulang piala dunia. Seperti biasa Formasi 4-2-3-1 dengan menurunkan Van Persie sebagai penggerak hadapan jentera Belanda oleh ketua juru latihnya Van Marwijk .

Tidak kurang hebat dengan pertaruhan 4-3-3 oleh Del Bosque dengan tidak menyenaraikan F.Torres kesebelasan utama pasukan sebalikkan menyaksikan David Villa sebagai pengerak utama hadapan.



Bilik persalinan Sepanyol


Bilik persalinan Holland/Belanda


Aksi yang memberangsangkan yang ditunjukkan kedua-dua pasukan mengheret perlawanan sehingga keperingkat masa tambahan 30 minit sebaik sahaja tiupan wiset penaman 90 minit. 30 minit yang penuh mendebarkan peminat-peminat bola sepak dunia terkedu dengan jaringan sulung perlawanan hanya berbaki 4 minit sebelum masa tambahan tamat. Jaringan pada minit 116 oleh Andres Iniesta sekaligus meranapkan harapan Belanda untuk menjuarai piala dunia 2010. Pemain tengah kebangsaan Sepanyol itu juga ditabalkan sebagai pemain terbaik perlawanan.

Vicente del Bosque menjulang piala rebutan dunia

Fernando Torres


Trofi yang menjadi rebutan dunia kini dibawa ke Sepanyol untuk dijulang oleh rakyat Sepanyol dengan menyaksikan kejuaraan yang pertama negara tersebut. Beberapa kejayaan turut terukir dengan menyaksikan Thomas Muller dari Jerman memenangi "Adidas Golden Boot" dan "Best Young Player Award". Turut mengukir kejayaan Iker Casillas dari sepanyol menjuarai "Adidas Golden glove" dan Diego Forlan dari Uruguay memenangi "Adidas Golden Ball".

Suka-duka sepanjang sebulan piala dunia 2010 di Afrika Selatan berlangsung, banyak kejutan-kejutan yang dipamirkan dalam 64 perlawanan. Piala Dunia Afrika Selatan melabuhkan tirai dan akan berada dibumi Brasil 4 tahun lagi. Selamat Tinggal Afrika selatan.


Logo Piala Dunia Brasil 2014

1 comment:

ERSHAD said...

go spain go, lepas ni boleh tidur dgn aman.