..::sekapur sireh::...


Selamat Datang Ke TeratakIndah.blogspot...
Penggantara diruangan maya dengan dunia sebenar. Semuanya dihujung jari anda. Disampaikan dengan penulisan yang mudah sesuai disemua peringkat. Teratakindah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.






Info@teratakindah

...

Friday, December 19, 2008

Pokok Semalu seindah keperibadian Wanita ..

Hmm arini kite ubah skit topik..saya tetarik dengan sifat yg ada pada pokok semalu..sebagai mana yg blogger sume tau,pokok ni akan menguncup jika disentuh..saya dapat rumuskan kat sini sifat pokok ni ada kaitan dengan setiap kejadian kaum hawa..kenapa saye ckp camtu?? penah saya duduk kat depan umah sambil perhatikan pokok semalu nie..terlintas depan mata macam ada 1 rahsia disebalik sifat pokok nie..Nak tau pe yg saye dpt???

  1. Sifat pokok ini akan menguncup apabila disentuh. diibaratkan wanita mempunyai perasaan malu..
  2. Kalo kite tgk,kat sekeliling pokok ni ade Duri...Duri nie diibarat perlindung bagi mempertahankan dirinya.. Simboliknye, Wanita perlu pertahanan diri..
  3. Cube kite tarik pokok semalu nie..susuh kan?? sbb pokok nie berakar serabut yg mencenkam bumi sehinggakan susah nak dicabut.. maksudnye wanita solehah mempunyai keimanan yg berakar umbi dlm diri die..
  4. Sifat pokok ini yg terakhir, ia akan menguncup bila menjelang senja. Seolah-olah ciptaan Allah ni seperti mengingatkan wanita supaya pulang dan ddk dirumah ketika hari makin gelap..
Unik kan setiap kejadian Tuhan tu...Crilah masa untuk bermuhasabah diri..

  • Tidak malukah diri ini.....kite byk memohon hajat tapi pada masayg sama banyak perintahNya kite siakan..
  • Tidak malukan diri ini....selalu curi tulang time bekerja..
  • Tidak malukah diri ini....masih tidak dapat mengawal setiap pandangan mataku..
  • Malunya Diri ini.... Kalo kiter berdosa sesama manusia,kenapa kita sukar untuk maafkan tapi Tuhan masih boleh maafkan kan kita..Sape la kite untuk tidak maafkan orang lain..
  • Malunya aku.... Rasulullah s.a.w selalu berdoa dan merindui umatnya...sebaliknya kite derdoa dan merindui die x?? selawat pun hanya dalam solat..time duduk sesaja pernah x kite hadiahkan selawat kepada junjungan besar kite??

6 comments:

susu said...

hai..dh terpikat ngan seseorg ke??
bgus la mcm 2..tp jge batasan.. itu yg pling penting..n jgn sia2kn die..sy doakan smoga berjaya..
:-)

damiya said...

"pohon semalu seindah keperibadian wanita"
sekali bacer tajuk nie memng tertarik nak tau isi kndgnnyer...
mmg betul sumer yg awk simpulkan dari pokok semalu sbg keperibadian wanita..
awk...
awk simpati x pada gurl yg penah jd mangsa insan bergelar lelaki yg berjanji nak beri perlindungan kat gurl 2?......

m.nasri said...

setiap hubungan yg terjalin ade batas2 pergaulan.. berfikir sebelum bertindak..tanya hati dan akal yg waras.. jgn mudah berjanji dan akhirnya memungkiri.... ikutlah resam pohon semalu...pertahanlah dirimu wahai kaum hawa.jgn biarkan diri anda ditindas samaada oleh kaum sejenis atau sebaliknya...

Anonymous said...

setiap hubungan yg terjalin ade batas2 pergaulan.. berfikir sebelum bertindak..tanya hati dan akal yg waras.. jgn mudah berjanji dan akhirnya memungkiri.... ikutlah resam pohon semalu...pertahanlah dirimu wahai kaum hawa.jgn biarkan diri anda ditindas samaada oleh kaum sejenis atau sebaliknya...

baek fikir dulu sebelum keluarkan kata-kata nie....

m.nasri said...

fikir2 kan la....lu pk la sendiri...hehe

m.nasri said...

gurau je..sory cik tanpa nama